Kdy nás svezou samořiditelná auta, aneb co jim ještě schází?
Stánek německé firmy Bosch na mezinárodním veletrhu CES nebyl rozlehlý jen proto, aby ho návštěvníci nemohli minout. Byly tu zastoupeny všechny trendy letošního veletrhu: domácí roboty s hlasovým ovládáním, superchytré domácí kamery, ale i část výrobní linky podle Průmyslu 4.0 nebo model, který simuloval jak fungují chytrá města.

Německý koncern ale rozhodně nestojí stranou automobilového průmyslu, hlavního tématu veletrhu v Las Vegas, jak potvrdil Jiří Marek, firemní expert na samořiditelná auta. „Kdyby mi před 15 roky někdo řekl, že budeme v roce 2020 jezdit autonomně ve městě nebo na dálnici, tak bych řekl, že to je poněkud divoké,“ svěřil se technik v Magazínu Leonardo.
Ten vzpomněl, na historii vzniku autonomních vozidel. „Z předchozích projektů především univerzitních vědeckých týmů povstalo autonomní auto firmy Google, která jím tak trochu provokovala. Ale dnes jsme tak daleko, že taková auta jsou schopna jezdit.“
Konstruktéry a designéry ale ještě čeká vyřešení mnoha technických i legislativních problémů, než bude možné autonomní vozidla plošně nasadit do provozu. Podle Marka přijde automatické ježdění do praxe v několika různých stupních. „Jezdit po dálnici, která je skoro prázdná, už je dnes možné, a to bude první stupeň.“
Jsou tři oblasti, na které se nyní musíme zaměřit, aby vývoj autonomních automobilů úspěšně pokračoval. Za prvé musíme pracovat na algoritmech, software, které budou opravdu v řízení jisté. Pak musíme pracovat na senzorech, které budou levné a spolehlivé. A nakonec země, které budou tyto nové technologie chtít aplikovat, budou muset připravit legislativu, která jim umožní taková auta provozovat.
Další doménou automatizovaného řízení vozidla bude parkování. „Velká parkoviště jsou už dnes schopna přijmout automaticky řízená auta, ta budou parkovat opravdu vedle sebe, takže se ušetří asi 30 % parkovacího místa,“ chválil technik. „Další stupněm bude jezdění ve městě. Zde je potřeba daleko víc investic do komunikace mezi infrastrukturou a autem. Podle mého taková města jako Singapur nebo Monaco budou mít daleko rychleji možnost něco takového implementovat,“ soudí expert.
„Když mluvíme o elektrických autech budoucnosti, tak budeme muset snížit jejich váhu, aby tato auta měla dojezd, který je pro zákazníky akceptovatelný,“ konstatoval Jiří Marek z koncernu Bosch.
Poslechněte si audio příspěvek:
Autor: Petr Kološ (pek), Ondřej Čihák