Den Země: Vodafone šetří firmám palivo i elektřinu, podniká šetrně a nově otevřel komunitní zahrádku

K úsporám a efektivnímu využívání energií přispívá internet věcí, zákazníci Vodafonu díky němu ušetřili za rok miliony litrů paliv i přes sto megawatthodin elektřiny. Kromě toho pražská centrála společnosti neustále snižuje svou energetickou náročnost, meziročně jde o pět až sedm procent. V rámci snahy o odpovědnou spotřebu zaměstnanci firmy také snížili zásadně používání jednorázových plastů v centrále v Praze i v Chrudimi a od dubna dostali možnost pěstovat si v práci vlastní bylinky.

Na 22. dubna připadá Den Země, a tak je na místě připomenout si ojedinělou příležitost ke zlepšení životního prostředí, kterou přináší takzvaný internet věcí, zkráceně IoT. Ten by podle Světového ekonomického fóra mohl přinést zásadní změnu pro udržitelný rozvoj planety.

Internet věcí, nejrůznější čidla a senzory, už dnes pomáhá v Česku s monitoringem ovzduší a přírodních katastrof (jako jsou záplavy nebo kůrovec), se svozem odpadu, správou budov nebo třeba chytrým parkováním.

S pomocí internetu věcí dokázali zákazníci Vodafonu ušetřit za rok přes 2 miliony litrů paliva a 105 megawatthodin elektřiny, což je v přepočtu více jak 5 tisíc tun oxidu uhličitého,“ připomíná Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a udržitelnosti Vodafonu. A k tomu vysvětluje: „Ušetříme ročně tak velkou uhlíkovou stopu, jakou by vyprodukovalo 540 aut na cestě kolem světa.

Budova, která je každým rokem úspornější

Internet věcí využívá k úsporám už několik let i pražská centrála Vodafonu.

Naše sídlo ve Stodůlkách jsme otevřeli v roce 2015 a rok nám trvalo, než jsme vše vyladili. To je ale naprosto běžná situace. Firma si potřebuje zažít zimní a letní sezónu, aby přizpůsobila provozu například topení. Po přestěhování do nové budovy jsme skokově snížili náklady. Klesají nám ale i nadále. Neustále snižujeme energetickou náročnost budovy. Meziročně se nám to daří o pět až sedm procent,“ říká Vít Kidery z Vodafonu, který zodpovídá za správu budovy.

Vedle toho se firma zaměřuje na digitalizaci a tím pádem šetření papíru a omezování jednorázových plastů. Díky interní kampani, kterou Vodafone spustil loni v listopadu, už klesla například spotřeba brček o 89 procent, to je zhruba o 1600 brček měsíčně. Podobně klesla v centrále firmy i spotřeba plastových kelímků, kde jde nyní ročně v přepočtu o více než 3000 uspořených kusů.

Bylinková zahrádka pro zaměstnance

Ne v každém projektu jde o velká čísla, přesto může mít smysl. Příkladem je dubnové otevření komunitní bylinkové zahrádky na terase pražské centrály Vodafonu, a to ve spolupráci s obecně prospěšným podnikem Kokoza.

Možná se vám pár záhonků může zdát málo. Ale i taková malá komunitní zahrada vyváří místo, kam mohou chodit zaměstnanci na letní oběd. Vzniká tak příjemné prostředí pro relax, kreativní práci i místo pro setkávání zaměstnanců. Navíc přináší jedlé plody, květy a bylinky pro každodenní využití. Už během otevření zahrádky účastníci workshopu společně osázeli bylinkové záhonky a dozvěděli se informace o využití bylinek v kuchyni, jejich účincích na lidské zdraví a hlavně tipy k péči při pěstování,“ říká Radka Pokorná z Kokozy.

Vodafone se už od roku 2015 celosvětově hlásí k plnění Globálních cílů udržitelného rozvoje (v anglické zkratce SDGs). V rámci strategie udržitelného podnikání firma snížila od počátku svého českého působení uhlíkovou stopu o více než 50 %. V letech 2010-11 vysázela přes půl milionu stromů v chráněných krajinných oblastech v Česku. Ty by k roku 2036 měly vykompenzovat celoroční emise Vodafonu a jeho sítí. Jako jediný telekomunikační gigant v ČR nakupuje 100 % energie z obnovitelných zdrojů. I díky tomu je Vodafone členem Klubu moderních firem ČR s čistou energií.