Chytré osvětlení Zumtobel pomůže díky softwaru Thinkinside lépe prodávat zboží
Pohyb lidí a zboží mohou detekovat, vizualizovat a analyzovat na základě údajů o jejich reálné poloze zákazníci společnosti Zumtobel. Na míru navržené řešení inteligentní lokalizace v interiérech je výsledkem spolupráce s italským poskytovatelem cloudového softwaru Thinkinside a nabízí a lepší přehled o důležitém dění ve vnitřních prostorách.
Kombinované řešení od společností Zumtobel a Thinkinside zahrnuje osvětlení, lokalizační infrastrukturu, analytické nástroje a další služby a je určené pro jakékoli interiéry, bez ohledu na způsob jejich využití. „Řešení je velmi flexibilní a umožňuje nám rychle a přímočaře reagovat na nejrůznější požadavky zákazníků,“ vysvětluje Tomasz Zareba, ředitel digitálních služeb ve společnosti Zumtobel.

Digitalizace maloobchodního sektoru
Maloobchodníci, využívající digitální služby společnosti Zumtobel, mohou díky chytrému osvětlení získat další informace o provozu v obchodu, o zákaznících a jejich chování během nákupu. Získané údaje mohou použít k další analýze a zjistit, které pokladny a jaké nákupní prostory se nejvíce využívají a následně celý prostor optimalizovat. Patentovaný algoritmus vyvinutý společností Thinkinside zjistí nejen začátek a konec nákupu, ale také ukazuje, jak se zákazníci po nákupním prostoru pohybují a kde se nejčastěji zastavují. Porovnáním údajů o pohybu zákazníků a dat o prodeji lze snadno zjistit, jaký vliv má umístění zboží na jeho prodej. Nesledují se žádná osobní data zákazníků, lokalizační zařízení jsou připevněna k nákupním košíkům a vozíkům, signál se přenáší pomocí technologie Bluetooth Low Energy.
Zumtobel a Thinkinside nabízejí maloobchodním společnostem i další nástroj, který jim umožňuje poskytovat služby založené na lokalizaci. Mohou například zákazníkům v obchodě rozesílat informativní textové zprávy, které je upozorní na konkrétní nabídku v některém z blízkých regálů. Tento nástroj pomáhá maloobchodníkům implementovat digitální služby sloužící ke zvýšení efektivity marketingových kampaní – od jejich plánování či koordinace tzv. push notifikací až po samotnou realizaci kampaně.
Aby služba fungovala, je nutné, aby si zákazník stáhl do svého smartphonu zákaznickou věrnostní aplikaci s integrovaným software od společností Zumtobel a Thinkinside a odsouhlasil použití lokalizačních údajů v souladu s pravidly GDPR. Software propojí jeho chytrý telefon s cloudovou platformou obchodníka, který tak získá bližší vazbu k zákazníkovi. Díky přesné lokalizaci smartphonu získají zákazníci přístup k vylepšené funkci vnitřní navigace, která jim usnadní orientaci v nákupním prostoru supermarketu.

Zvyšování efektivity v průmyslu a logistickém sektoru

Údaje o poloze hrají důležitou roli i v průmyslu. Kromě přímého vyhledávání zboží, nástrojů, materiálu a osob umožňují přesné údaje o poloze v reálném čase i digitální mapování výrobních procesů a pracovních postupů napříč celým výrobním a obchodním řetězcem. I zde nabízí patentovaný algoritmus společnosti Thinkinside rozšířené možnosti analýzy – například podrobné informace o začátku a délce výrobního procesu, o případném zpoždění nebo o místech, kde byly během výroby jednotlivé produkty skladovány. Firmy budou moci podrobně analyzovat výrobní procesy, odhalit jejich slabá místa a optimalizovat je. Při rozhodování se budou moci řídit reálnými daty. Řešení vyvinuté společnostmi Zumtobel a Thinkinside také zvyšuje bezpečnost v rizikových oblastech. Například je možné zkontrolovat pohyb a délku pobytu lidí v těchto oblastech a dodržování veškerých bezpečnostních opatření, např. nošení ochranných přileb.
Sdílení informací v mobilních zařízeních zároveň umožňuje zlepšit komunikaci se zaměstnanci – lze například poslat zprávu, že se aktuální fáze práce chýlí k závěru. Zaměstnanci mohou tímto způsobem také dostat informaci, kde se nachází důležitý materiál nebo nástroje, zařízení je k nim může i přímo navést. Firmy ovšem musí zdigitalizovat své procesy a vybavit zaměstnance chytrými zařízeními s potřebnými aplikacemi.
Další možnosti využití
Užitečnost moderních digitálních řešení se ukazuje i ve stavebnictví. Například při stavbě tunelu může nové řešení v případně nouze usnadnit evakuaci a přispět k větší bezpečnosti všech, kdo se v tunelu aktuálně nacházejí. Využívá k tomu několik různých způsobů, například monitorování počtu lidí v jednotlivých částech tunelu. V případě evakuace tak lze určit její rychlost a směr a zároveň spočítat průměrnou doby evakuace z různých částí tunelu. Řešení lze ale využít i v jiných případech, například při trasování kontaktů během pandemie nebo pro analýzu využití a obsazenosti kancelářských budov.

Všestranný balíček služeb
K vyhledání objektů nebo zařízení používá Zumtobel přesný lokalizační systém v reálném čase od společnosti Quuppa, integrovaný přímo do svítidel. Inteligentní poziční systém využívá technologii Bluetooth® Low Energy ke sledování objektů a zařízení s přesností menší než jeden metr (závisí na signálu). Stačí k tomu jediný vysílač s Bluetooth připevněný k hlídanému objektu a jediné zařízení pro detekci signálu, které odesílá data do cloudového úložiště softwaru Thinkinside. Kombinace osvětlovací infrastruktury a lokátorů významně snižuje celkové náklady a usnadňuje integraci projektů.
„Osvětlovací systémy jsou stále častěji důležitou součástí internetu věcí, umožňují poskytování nejrůznějších služeb. Náš patentovaný algoritmus doplňuje současnou nabídku digitálních služeb Zumtobel a strategicky nám pomůže i do budoucna,“ vysvětluje Iacopo Carreras, zakladatel a generální ředitel společnosti Thinkinside.
„Partnerstvím se společnostmi Quuppa a Thinkinside kombinujeme naši spolehlivou osvětlovací infrastrukturu s extrémně flexibilní analytickou platformou představující nejlepší technologické řešení pro sledování majetku,“ doplňuje Tomasz Zareba.